Friday, August 14, 2009

GooDBye DuRHaM... (iN aDVaNCe...)

Assalamualaikum,

i. Tarikh berangkat ke London.. Officially annouced =D

InsyaALLAH, 24 haribulan ni aku akan berangkat ke London untuk menguruskan hal2 untuk balik ke Brunei. Tarikh untuk pulang ke Brunei tu biarlah rahsia ya.. yang penting, the awaited date yang telah menjadi tanda tanya rakan2 dan sahabat terdekat telahpun diumumkan. Jadi, 24 itu adalah hari terakhirku berada di Durham. Itupun, that day tidak sempat untuk berbuka puasa di Durham & akan berada di dalam train menuju ke London King's Cross train station. InsyaALLAH the first few days puasa di Durham itu akan diluangkan sebanyak dan sekerap mungkin dengan sahabat-sahabat terdekat.
ii. Mengenang titik permulaan jalinan persahabatan di Durham
Terlalu banyak kenangan yang akan terpahat di dalam hati ini tentang Durham. Ia, masakan jangka masa hampir setahun setengah di bumi Durham tidak meninggalkan kesan di hati. Durham telah menemukan aku dengan begitu ramai kenalan-kenalan baru, terutamanya teman2 daripada Malaysia (Brunei tidak terkecuali) yang berjaya mewarnai kehidupan sepanjang aku berada di Durham ini. Keberadaan ku di bumi Durham juga telah menemukan sahabat-sahabat daripada city2 lain seperti Newcastle, Sunderland, Dundee, Cardiff, Birmingham dan banyak lagi. Terima kasih ya kepada kalian semua kerana sudi untuk menjalinkan ikatan persahabatan bersama aku. Moga-moga persahabatan ini akan berpanjangan, Amin.
Persahabatan aku di tanah Durham ini mempunyai cycle yg tersendiri. Pada waktu mula2 sampai dulu (09/2007), antara mereka yang mula2 dikenali adalah Kam (brunei), Dij & Min, K.zila, put3, hairi dan akak2 steavenson street - K.Wan, Abg Zul & Family, K.Adlina& Abg Fauzi, Ustazah, Ustaz & Fam, K.Zu&Cg Talib (antara yg terawal dikenali) dan menyebarkan sayap kepada warga2 Durham semasa majlis berbuka puasa di Bowburn community center. Begitu ramai family malaysians serta Singapore hadir di majlis tersebut. Mula mengenali K.Ayu, Abg. Fendi & Family, K.Lin, Brother Wan Yusrol dan ramai lagi.. Kemudian di penghujung 2007 mula mengenali Bruneians in Durham - Hung Ming, Hazel & Yen Shan.. Awal April 2008 mula mengenali Yusran dan semakin rapat dengan Dij & Yazmin, Nurul (Leicester) pun sudah menjadi official housemate #60.
Keberangkatan pulang ke Brunei (April- June 2008), freeze sekejap mengumpul sahabat2 baru. Mulai akhir June (selepas kepulangan abg & adik yg ikut serta melancong d UK), mula mengenali Shifa, K.Nur, Lutfi, Sya (singapore) & Sarvin. Lawatan ke Amsterdam (cruise 2 malam) mengenalkan aku kepada Mahadi. Kemudian selepas Hari Raya 2008 memulakan perkenalan dengan Amalina. Masa raya tu, ramai akak2 yang buat open house, mengenalkan kami kepada K.Rozaniza & Family, Kak. Na & Family, K. Aishah & Fam, Semua family di Keenan house - K. Nazimah & Fam, K. Azila & Fam, and ramai lagi.
Terpaksa pulang ke Brunei by the end of Jan 2009 (menyentapkan beberapa kenalan yg baru tahu on the day itself/the night before walaupun tidak bermaksud untuk berbuat demikian).. Bersuka ria di Brunei sampai 26 May 2009 kembali ke Durham atas sebab-sebab yg tidak dapat dielak (plus brg2 dalam kotak shipping masih kat rumah #60). Come back ini telah memberi peluang untuk mengenali Amalina lagi dan menjadi rapat sehingga kini. Mula mengenali K.Zarina, Abg Nasor & Anak2 dan baru berkesempatan untuk mengenali Rosmin, Isteri Yusran-Aisyah, Suami Shifa-Man. Majlis keramaian sambutan ulang tahun hari kelahiran merapatkan silaturrahim dan mula mengenali K.Min & Fam, K.Hanani, Kak Ogy & Family, Kak Nani & Family dan banyak lagi. Dan last but not least, pertemuan & perkenalan ngan Izzati walaupun dalam masa yg amat singkat. Kepada nama2 yang tertulis di sini, minta maaf sgt2. Memang tidak disengajakan.

iii. Mengenang trips sepanjang berada di UK.. (both bersama family & teman2)..

Baru nak start menaip untuk tajuk ini, tiba2 terfikir adalah lebih baik untuk d jadikan satu Post entry yang berasingan. So, insyaALLAH next blog akan mencoretkan kenangan terindah itu.
iv. Gonna miss house #60 so much.. *sigh*

Rumah yang menyimpan segala kenangan yang paling banyak sepanjang aku berada di Durham. Rumah #60 yang telah dikunjungi ramai sangat tetamu yang bertukar-tukar sejak 2007 hingga awal tahun 2009 ini. Alhamdulillah, terima kasih kepada para tetamu yg sudi untuk menginap di rumah bujang kami. Rumah ini jugalah yang menjadi saksi suka duka, senyum tawa, tangis sedih ku dan rakan2 housemates yang lain. Walaupun housemates sentiasa bertukar-tukar namun hakikatnya each and every housemates (and PRs) are the best of friends I ever had. Each and everyone of you will be miss and have been miss so dearly after the day you left and the day I'll be leaving Durham. However, every single bits of memory with you all will always be in my heart & will be cherished forever.
v. Poskad daripada 3 Jejaka yg sedang melancong.. Thanks!
Just received a postcard from Lutfi, Rosmin & Mahadi hari ni (14/08) yg bertarikh 12 August bergambarkan Gandola (ke Gondola? Kes malas nak browse ni..).. Tujuan poskad tu: 1) Untuk menjealouskan penghuni #60.. 2) Saja je simpan ayat konon2 supaya kitorang jealous.. 3) Memang bertujuan ikhlas agar kami jealous & sentiasa mengingati mereka yang berada jauh dari Durham, uk ni.. So, theme untuk poskad itu adalah perkataan "Jealous" (sendiri punya pendapat je ni..) haha.. Apa2pun guys, glad that the 3 of you are enjoying yourselves on the trip.. Bestnyeee!! Yelahh bukannya x pernah kena invite pun cuma masa itu kurang sesuaiii cik oii.. =P Anyways.. thanks for the postcard & it's so thoughtful of you guys! Appreciate it so much.. walaupun pada hakikatnya aku sorang je yg dh baca kerana nama2 lain yg tertera di atasnya tidak ada di Bowburn, Durham waktu ni *ahaks*
Okay then, tomorrow's gonna be a long day.. dah ada plan dah.. so, till next post entry.. Tata..

No comments:

Post a Comment